Introductie

 

Hartelijk gefeliciteerd met jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap. Welke van de twee verbintenissen het ook is, jullie willen iedereen laten weten dat jullie echt bij elkaar horen. Nu breekt de tijd aan dat er van alles geregeld moet worden: de trouwdatum en trouwlocatie kiezen en vastleggen, de trouwjurk en het trouwpak uitzoeken, passen en kopen, de bruidstaart kiezen. Bij dit alles zouden jullie bijna vergeten dat jullie op deze feestelijke dag ook voor de huwelijksceremonie iemand nodig hebben … de trouwambtenaar!

 

De trouwambtenaar die het officiële gedeelte verbindt met het persoonlijke verhaal van jullie liefde. Ik maak heel graag samen met jullie die verbinding tussen persoonlijk en officieel in een ceremonie die bij jullie past. De ceremonie is hét moment om de liefde te vieren met iedereen die jullie dierbaar is en er bij kan zijn. Hoe een ceremonie eruit ziet? Dat is nu juist het mooie ervan: dat bepalen jullie. Van klein en ingetogen tot groot en uitbundig, formeel of informeel, ceremonieel of herbelofte. Zolang het maar een ceremonie is die voor jullie herkenbaar is met een warm verhaal over het ontstaan van jullie liefde. Het vieren van de liefde is voor mij het allerbelangrijkste, ongeacht jullie geaardheid of religie.

 

De ceremonie kan ook volledig in het Engels of het Duits worden gehouden of een combinatie van Nederlands/Engels, Nederlands/Duits.

 

Waarom een zelfstandig trouwambtenaar?

 

Het hebben van een klik is voor mij belangrijk omdat het mij de kans geeft jullie ceremonie heel persoonlijk, warm en liefdevol te maken. Herkenbaar voor jullie én voor jullie gasten. Ik denk graag met jullie mee hoe de ceremonie ingevuld kan worden aan de hand van jullie wensen en ideeën en wat er op de door jullie gekozen locatie mogelijk is. Tussen het eerste gesprek en de grote dag hebben wij regelmatig contact.

 

Als zelfstandig trouwambtenaar ben ik niet gebonden aan één gemeente maar mag ik in héél Nederland een trouwceremonie houden. Er is één uitzondering: als trouwambtenaar van de gemeente Rotterdam mag ik daar niet als zelfstandig trouwambtenaar optreden. Trouwen jullie in de gemeente Rotterdam en willen jullie mij als trouwambtenaar, dan zullen jullie mijn naam op moeten geven bij de aangifte van jullie huwelijk of partnerschap. Voor andere gemeenten dan Rotterdam is er slechts één voorwaarde: ik moet voor één dag benoemd worden in de gemeente waar het huwelijk wordt voltrokken. Hoe dit precies in zijn werk gaat, staat op de website van de gemeente waar jullie gaan trouwen. Let op: de informatie hierover is in elke gemeente anders. Beëdiging is niet meer nodig, ik ben al door de Rechtbank Rotterdam beëdigd.

 

Wil je een ceremonieel huwelijk of een herbevestiging? Ook dat kan. Graag bespreek ik in een persoonlijk gesprek de mogelijkheden met jullie.

 

Werkwijze

Welke ceremonie jullie ook kiezen, het is voor mij belangrijk dat ik jullie goed leer kennen. Voor dat het zover is, hebben wij eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek kijken wij of het direct tussen ons klikt.

Als jullie zeggen “Floor jij bent onze trouwambtenaar” dan is de volgende stap dat ik jullie beter wil leren kennen. Ik wil graag weten wat jullie wensen zijn en vraag ook informatie uit jullie privéleven. Wij maken een afspraak voor een uitgebreid gesprek bij jullie thuis of op locatie. Jullie zullen merken dat een trouwambtenaar nieuwsgierig is, maar jullie bepalen uiteindelijk zelf welke informatie jullie aan mij kwijt willen. Met jullie goedkeuring zal ik ook jullie getuigen en familieleden gaan benaderen. Die kunnen mij ongetwijfeld nog mooie, leuke en ontroerende verhalen over jullie vertellen die jullie “vergeten” zijn.

Verwacht van mij geen entertainment maar uit alle informatie, die ik van jullie en eventueel anderen krijg, maak ik een warm, realistisch verhaal. Jullie verhaal met een vleugje humor en emotie. Na dit eerste gesprek blijven wij contact met elkaar houden. Een week of twee voor de ceremonie zien en/of spreken wij elkaar opnieuw om de laatste puntjes op de “i” te zetten.

Ongeveer een uur voor de ceremonie ben ik op de locatie aanwezig om met de ceremoniemeester (als jullie die hebben) eventuele laatste wijzigingen door te nemen.